Apa (partea 1)
Max Payne (2008)
Pentru a intra mai bine in atmosfera acestui post, te invit sa dai play la soundtrackul următor :
” ”
Acest film
este ecranizarea celebrului joc din 2001, premiat cu Game
of The Year in același an al
aparitiei sale și pe IMDB,secțiunea
Jocuri cu nota 9.2 . A fost primul
joc in care a apărut efectul de incetinire a timpului (~Matrix) ,pentru a accentua dramatismul actiunii.
El prezintă intr-un stil similar filmelor
politiste din anii `40 (cu Humphrey Bogart), povestea tragică a unui polițist
care trăia visul american ,având tot ce își putea dori de la viață .
Lucrurile iau o intorsătură neprevăzută atunci când soția si fiica lui nou-nascută sunt ucise cu sânge rece de către o bandă de drogați.
Lucrurile iau o intorsătură neprevăzută atunci când soția si fiica lui nou-nascută sunt ucise cu sânge rece de către o bandă de drogați.
După acestea,Max nu mai poate reveni la viața sa normală și caută sa-și răzbune familia.
La scurt timp,bandiții reușesc sa ii ucidă
partenerul de servici, lăsându-l pe Max să
fie urmărit de poliție pentru omucidere.Colac peste pupăză,el află că acei
drogați erau doar de fațadă, iar dedesubtul lor se află pe deoparte mafia
rusă,și pe de altă parte o corporație importantă ,care producea respectivele
droguri.
Singur,înfuriat și îndurerat (joc de cuvinte : pain=Payne),înarmat doar cu un pistol și cu dorința de a face dreptate, își croiește propriul drum , printre cele mai rău-famate cartiere ale New –Yorkului , intr-una dintre cele mai grele ierni ale ultimilor 40 de ani...
Partea bună : A)In film, Mark Wahlberg portretizează destul de bine eroul din joc, prin expresia facială și comportament, adoptând aceeasi atitudine de ”nothing to lose”.
B) firul narativ de mai sus este redat destul de fidel in film.
Părțile rele : Din păcate ,diferența dintre personajul din film și personajul din joc e destul de mare,acesta folosește cu indulgență 50% din potențialul ideii originale. Filmul il prezintă ca pe un individ mai mult frustrat și tăcut. In joc el este permanent in mișcare. Atunci când nu imparte gloanțe în stânga și-n dreapta , mintea lui accelerează,analizând situația in cel mai filozofic mod posibil.
De exemplu,in al doilea joc,la un moment dat, Max este capturat de șeful mafiei rusești, Vladimir Lem. In timp ce acesta îi ține țeava pistolului indreptată spre față,eroul spune:
Einstein was right. Time is relative to the observer. When you're looking down the barrel of a gun time slows down, your whole life flashes by, heartbreak and scars. Stay with it, and you can live a lifetime in that split second...
Acțiunea este redată intr-o manieră obiectivă, ajungându-se la un personaj destul
de șters,în comparație cu originalul.Imi amintește de alte ”n” filme de acțiune
pe care le-am mai văzut de-a lungul anilor. Personal cred că stilul ”jurnal” al
lui Max de a povesti ar fi avut mai mult succes exact ca și in cazul
jocului.Probabil că scenariștii au înlăturat dialogul interior și filozofia de
moment in vederea scurtării duratei filmului.
In plus, acesta insistă prea mult pe CGI si pe acele spirite malefice ,care în joc sunt doar referite ocazional sub denumirea de Valkerie, reprezentând in mitologia nordică spiritele care iau sufletele războinicilor căzuți pe câmpul de luptă și le duc in Valhalla.
In film,sunt redate ca niște umbre sau demoni,care apar atunci când drogul respectiv este consumat.
Mult mai bine ar fi fost un scenariu concentrat pe evenimentele din joc. Dar nimic nu e perfect ....
In plus, acesta insistă prea mult pe CGI si pe acele spirite malefice ,care în joc sunt doar referite ocazional sub denumirea de Valkerie, reprezentând in mitologia nordică spiritele care iau sufletele războinicilor căzuți pe câmpul de luptă și le duc in Valhalla.
In film,sunt redate ca niște umbre sau demoni,care apar atunci când drogul respectiv este consumat.
Mult mai bine ar fi fost un scenariu concentrat pe evenimentele din joc. Dar nimic nu e perfect ....
Apa și Filmul
Prezența apei,sub formă de
zăpadă,reprezintă un obstacol extern, și are rolul de a ne demonstra prin câte
incercări are de trecut personajul Max Payne.
Cea mai importantă dintre acestea
,tot cu ajutorul elementului ”Apă” este prezentată :
După ce reușeste să își facă puțină lumina pentru a-și lumina poteca nou-creată,Max este capturat de către directorul corporației, și aruncat intr-unul din râurile newyorkeze :
După ce reușeste să își facă puțină lumina pentru a-și lumina poteca nou-creată,Max este capturat de către directorul corporației, și aruncat intr-unul din râurile newyorkeze :
Aflat sub
mii de metri cubi de apă inghețată, corpul lui Max stă la limita dintre viață
și moarte.Dar acesta reprezintă doar
un alt factor extern. Adevărata bătălie se dă in interiorul său...
There's an army of bodies under this river - criminals, people who ran out of time, out of friends. Next time they drag this river, they'll find me at the bottom with the rest of them. There won't be anyone left to say I was different... I could feel the dead down there, just below my feet, reaching up to welcome me as one of their own. It was an easy mistake to make...
Alegerea ii
aparține. E ușor să renunti sub presiune,dar in cele din urmă
reușeste,amintindu-și scopul pentru care luptă . Pentru familia sa, pentru dreptate!
Doar când un om se dedică total unei cauze , atunci iese la iveală liderul din străfundul său.
Apa nu doar purifică, dar este și un
catalizator , ajutandu-l să găsească
acea speranță de a lupta. E aceeasi idee despre care vorbeste Tyler Durden in
Fight Club( It's
only after we've lost everything that we're free to do anything).
Personajul și calitățile sale
-
Curajos.
Face tot ce trebuie si îi stă in putere pentru a face dreptate pe unde îl
poartă destinul, chiar dacă ii este frică, acționează!
I don't believe in heaven. I believe in pain. I believe in fear. I believe in death.
-
Inteligent și realist. El se adaptează experiențelor,învățând câte ceva din
fiecare. Putea să se depersonalizeze(thinking
outside the box), astfel incât să tragă cea mai bună concluzie :
Una obiectivă ,care îi putea salva viața sau una
subiectivă care ar putea să îl coste... Care ar fi cea mai bună?
The trick in my situation was that there was no trick, no matter what the movies tell you. No rules, no secret mantra, no road map. It wasn't about how smart or how good you were. It was chaos and luck, and anyone who thought different was a fool. All you could do was to hang on madly, as long and hard as you could.
-
Lider ( familist,intr-o
manieră masculină). Un bărbat știe că printre cele mai importante
indatoriri pe care le poate avea sunt protejarea celor dragi. Regretul lui Max
este că in ziua aceea cand s-a intamplat tragedia s-a intors de la servici,
poate cu 5 minute prea târziu decât ar fi fost necesar pentru a-si salva
familia. Acest regret îl urmărește pe toată durata filmului/jocului și îl
militează intr-o manieră machiavellică să fie :
-
Perseverent : Uciderea a
peste 600 de răufăcători in doar 2 zile pentru a-și îndeplini scopul.
La finalul jocului
spune:
They were all dead. The final gunshot was an exclamation mark to everything that had led to this point. I released my finger from the trigger. And then it was over.
In incheiere,să nu uităm că uneori ne asemanăm
cu acest Max Payne.
Dar e durerea ce ne tine în miscare, si ne
face sa ne simtim vii. Care ne ține puțin in afara zonei noastre de confort.
Acel puțin ne face să ne adaptăm ,și să evoluăm.
Durerea
generează energie negativă intensă, dar tot ea, prin voință , și
perseverență ne face să ne mobilizăm și sa o putem canaliza spre
arii creative, toate pentru a ieși din acest impas.
The past is a gaping hole. You try to run from it, but the more you run, the deeper, more terrible it grows behind you, its edges yawning at your heels. Your only chance is to turn around and face it. (Max payne 2 : The fall of Max Payne)
Bonus: Pentru fanii metalelor grele.
Bonus 2: Graphic Novel Comic Strip. Merita!
Astept parerea ta intr-un comentariu,sau ,mai simplu, in sectiunea de mai jos :
Durerea,depresia..tristetea...suferinta intotdeauna au pus la incercare sufletului omului si au reusit sa scoata la iveala tot ce e mai frumos si nobil. Si artistii ating cel mai inalt nivel de creatie atunci cand traiesc suferinta,din ea se naste cea mai complexa forma de arta. Suferinta te si purifica, asa cum ai spus. Per ansamblu,intreaga descriere a personajului mi se pare foarte analitica,se vede ca ai muncit mult :)
RăspundețiȘtergereMersi fain pentru gandurile bune.
RăspundețiȘtergereAsa e, artistii au acest "trigger" al suferintei. Daca stai in zona ta de confort,atunci te protejezi de suferinta. Daca iesi catusi de putin din zona respectiva,esti capabil de multe.
Triggerul meu a fost scrierea acestui text pe soundtrackul de mai sus.pus pe repeat,pentru a ma transpune in pielea personajului. A fost o provocare sa ii surprind esenta acestui personaj. Una care m-a militat sa il analizez temeinic.
Varianta metal a soundtrackului : http://www.youtube.com/watch?v=mIKswFS6Aq8
A fost printre cele mai bune jocuri jucate,si cu cel mai bun storyline,echivalat poate de cel de-al doilea joc.Stilul graphic novel m-a impresionat,neabordat in alte jocuri. Dovada ca a fost o productie muncita.
Graphic novel, pentru curiosi,ca sa isi faca o idee http://www.youtube.com/watch?v=HPfktgkvuB4
Per total, profund si ca traire emotionala,si ca fir narativ,pana la ultima clipa de joc.
Seara faina ,Anilix!