marți, 3 iunie 2014

TIFF #1 - Alphabet(2013)

Unul din beneficiile de a fi clujean(in ultimii ani,cel putin),este accesul la tot soiul de evenimente. Printre acestea se numara cel mai mare festival de film din Romania. Se desfasoara pe parcursul a doua saptamani. (30 mai-08 iunie ),in 10 locatii diferite,dintre care 8 cinematografe si 2 in aer liber. Neincluzand proiectiile zilnice la castelul Bannfy din localitatea Bontida.

Anul acesta(al III-lea pentru mine) am intrat in atmosfera "kilometrilor de lung-metraje" cu Alphabet. Un film diferit,documentar. Dar unul care a meritat. Chiar si graba de a junge de la servici pana la cinema, filmul ruland de la orele 15.45.Bonus. Sala era arhi-plina,in ciuda orei destul de nepotrivite. :D There is hope ,after all!

Pe scurt.Ce mi-a placut:

Prezenta lui Sir Ken Robinson, un cunoscut TED speaker. Unul din discursurile lui,a fost cotat in 2014 drept cel mai vizionat TED talk din toate timpurile,ceea ce reflecta interesul tuturor vis-a-vis de educatia formala pe care o primim de la o varsta frageda.

Regizorii,care au tinut sa includa exemple variate din felurite tari,precum China,Germania, Franta sau Spania. Fiecare fiind cu problemele sale.Vedem de exemplu ca in China nu prea exista ideea de pauze,sau weekenduri,fiind setati permanent pe eficienta. In Germania nu se sta asa bine precum credem. Rata somajului e destul de mare dar regizorii germani nu se gandeam sa includa si Romania in statistici.Studiind problema,din curiozitate,rata somajului in Feb 2014 in RO vs GE : 7.1 vs 5.1.
Si sa compar, rata persoanelor care nu stiu sa citesca este de 2.3% in RO ,vs Ge cu 1%. Bineinteles ,ca acestea sunt statistici,si pot fi eronate,dar stiu sa orienteze macar situatia.De exemplu, persoanele in cautarea activa a unui job in momentul efectuarii studiului tot fara ocupatie sunt considerati,fiind bagati in aceeasi oala cu cei care nu isi cauta job in momentul respectiv.

Trecand peste aceastea,mi-a placut felul cum stie documentarul sa spuna variate povesti de viata,ale unor artisti, sau a oamenilor creativi care tin neaparat sa ii invete,sau sa ii reinvete pe cei mici a utiliza mijloace simple,care si relaxeaza si plac in acelasi timp. De pilda ,desenul, sau muzica.Puteai vedea interviuri cu ei, si cadre care conturau vocatia aleasa. Nu profesia,ci vocatia.Ideea de actiune ce nu se masoara in secunde,ci in gama larga de sentimente si intensitatea generata de acestea. Si copii sunt cei mai buni in a simti,si exprima sentimente. Au potential.De multe ori irosit pe zeci de ore de cursuri care nu ii intereseaza.

De exemplu, un test de matematica nu poate dura o zi intreaga,doar pentru ca nu ai tu chef. Dureaza cat trebuie sa dureze. 1h-2h. Si in plus,greseala lui e ca ofera solutii standardizate ,de tip 1 sau 0. Faci bine, primesti punctul 1. Nu faci... naspa. ZERO. Pe fruntea ta !
Dar hai sa o luam altfel. Nici la limba romana nu sta situatia prea bine. Daca te incadrezi intr-un tipar,si ai invatat comentariul bine,e ok. daca nu ,nu e foarte ok. Depinde mult si de profesor. Daca vrea sa isi vada propria opinie sadita in mintile elevilor,e periaj profesional de orgoliu.Daca ii place ceea ce scrii,puncte in plus.Daca e ingust la minte, si nu ii place (poate nici el nu stie ce ii place sau nu !!), ne ducem inspre extrema cealalta a spectrului.

 Pare radical,dar citez :" Nu esti cu sistemul? Atunci esti impotriva lui! "

In film de cele mai multe ori se utilizeaza limba nativa a persoanei respective. Sincer imi era dor sa aud niste germana vorbindu-se fluent,sau eram curios de niste spaniola,(ca nu se stie niciodata pe unde ajungi in viata asta), chiar daca mai demult ma stresa bunica cu ale ei telenovele ;)) In plus, filmul era dublu titrat, in engleza,dar si in romana,spre deliciul a peste jumatate din spectatori,pensionari,bineinteles.

Inca o chestiune, apreciez ca la final fiecare persoana era prezentata pentru realizarile sale, usurand perceptia ta despre ceea ce a incercat filmul sa iti transmita.
 Dupa 2 ore de film constat ca am retinut cam 80% din el,dar suficient cat sa reflectez putin si sa plec cu cateva lucruri invatate.

Ce nu mi-a placut :Ora la care a fost filmul ar fi putut fi putin mai tarziu,dar asta depinde strict de organizatori.


Un exemplu de vara trecuta.
Stateam pe balcon si ma uitam cum se joaca doi copii cu mingea. Aveau in jur de 7-8 ani. Se vedea ca erau absorbiti de joc. Puterea prezentului explicata mai bine decat insusi E. Tolle. Pentru ei nu exista timp,doar bucuria actinii in sine,plus sentimentul de apartenenta,gen ca nu bati mingea de unul singur. Si nu aveau nevoie de telefoane cu receptor wifi incorporat. O placere sa ii vezi. Intineresti instant intr-un moment din acesta.Flow ,frate,resursa inepuizabila de FLOW!
Brusc, vad pe o tanti pe la 60 de ani,cum se indreapta furioasa,cu pasi apasati si cu niste riduri de ma faceau gelos :)) si incepe sa il certe. Cum ca nu a venit la masa,ca s-au inteles sa vina la ora 7 fix. (era 19.30,nu e un capat de lume,tanti !!)
Cum sa se mai gandeasca ei doi la timp? Si daca venea foamea, sa stea linistita tanti,ca venea singur la masa. Si spalat pe maini,fain-frumos ;).
Il ia de mana si il trage acasa,baiatul plangand de mama focului. Ea indulcind situatia,zicand ca nu il mai lasa sa iasa 2 zile din casa. Foarte utila remarca. Trebuie sa ma abonez si eu la ce zice tanti asta!

Copii au nevoie de activitate stimulanta,de ocazia de a fi creativ. Asta stie el cel mai bine si asta ii place sa faca. Deci,nevoia generatiilor e diferita. Nu contest,dar nu ai cum sa faci un copil prea responsabil. Doar daca ar avea un frate mai mic, sa aibe grija de el,sau macar animal de companie. Acuma,sa vedem si partea cealalta.Probabil fiica-sa nu ar fi fost prea fericita sa nu aibe chiar nimeni grija de fiul ei.
Dar totusi ,merita pustiul,era soare, vacanta,toate faine... Exact ca in melodia lui Wheezer- Island in the sun.

Ce mi-a placut la filmul acesta e ca oferea rezultatele unui test pentru creativitate,denumit PISA,
1. Primul test a fost facut pe subiecti de 4-5 ani. Rezultatul :peste 90% dintre subiecti erau genii dpdv al creativitatii
2. Al doilea test,pe aceiasi subiecti ,de varsta 10 ani : 40%
3. Al treilea test,de control , la varsta de 25-26 de ani :2%

Creativitatea este incercuita si ingradita de catre testele standardizate. Ele tin copii ocupati si obligati sa gandeasca ca si sistemul... Din pacate,fara educatia terminata nu poti face parte din sistem,nu mai poti fi angajat.Asta inseamna hartii peste hartii si timp pierdut. Am trecut majoritatea pe acolo,sau o sa trecem la un moment dat.

Filmul mi-a amintit de un videoclip TED-X,despre scoala facuta acasa.
 

Apropo,in caz ca ne-am nimerit in aceeasi sala si tu esti blogger,astept sa aud si parerea ta despre film. Daca nu ai participat la TIFF,iti recomand sa il vezi din orice sursa posibila. MERITA!


Si pe final,TED-Talk-ul care a facut furori in 2013-14.




PS. Astept reactia ta despre ce ai citit,intr-una sau mai multe din casutele de mai jos. Mersi .


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu